Kunstig intelligens og kultur
Julien bruker sin ekspertise på kultur og kulturelle forskjeller for å vise hvordan man kan dra nytte av kunstig intelligens (KI) og unngå feil når man kommuniserer på tvers av kulturer.
Mange har tatt i bruk KI uten å tenke på betydningen kultur har for kommunikasjon, og måten personer fra forskjellige kulturer kommuniserer skriftlig. Foredraget kommer inn på forskjellige temaer som kobler kultur og KI. Det inkluderer høflighet i skriftlig kommunikasjon, kredibilitet, respekt, betydningen av ordbruk i forskjellige kulturer, forhandling og tillit.
Julien sammenligner eksempler fra tidligere bedrifters kommunikasjon som er gjort med KI, og han viser "live" hvordan man kan få KI til å bli bedre til å tilpasse sin skrivestil avhengig av hvilken kultur man kommuniserer med. Han viser forskjellige KI-plattformer og måter å bruke KI på når man jobber på tvers av kultur.
Høflighet
Hvilke type høflighetsfraser og struktur brukes i skriftlig kommunikasjon og hvilken måte er det ulikt fra kultur til kultur? Man kan bruke KI for å tilpasse innholdet i en e-post til en viss kultur, men man kan også ødelegge kommunikasjonen og gjøre en e-post uhøflig om man bruker KI ukritisk for å "forbedre" en e-post.
Kredibilitet og respekt: Bruk av ord og oversettelser
KI bruker ofte ord og fraser som ikke er vanlig, og som fort gjør at mottakeren får følelsen av at du ikke har skrevet e-posten selv. Hva slag følelse gir dette til mottakeren og hvordan påvirker det din og ditt selskaps omdømme?
Forhandle og overbevise andre
I kulturteori ser man to tendenser i måten man overbeviser andre i forskjellige kulturer på. I Erin Meyers bok "Culture Map" kalles det for "Application-first" og "Principle-first". Hvordan kan man bruke KI for å bli bedre på å overbevise andre, og hva må vi tenke på før man sender en e-post skrevet av KI?
Tillit
Tillit tar lang tid til å bygge, og kort tid til å miste. Tillit bygges ulikt i alle kulturer, og man må være bevisst på normer og ritualer som er grunnleggende for tillit. Jobber du med mennesker hvor tillit ligger mest mellom mennesker ("relationship-based") eller mellom det du gjør og mellom organisasjoner ("task-based")? Måten du skriver på burde tilpasses basert på dette, og KI kan både være en fordel og en ulempe.
Julien hjelper deg med å bruke KI på en måte som vil forbedre kommunikasjonen, tilliten, kredibilitet, minske konflikter og hjelpe til med forhandlinger på tvers av kulturer. Han diskuterer også feilene man bør unngå når man jobber på tvers av kulturer med KI.
Julien ble invitert å holde et innlegg på den velkjente globale TED AI konferanse i Vienna i 2024 på dette temaet sammen med AI ekspert Kristian Birgirsson. Det er mulig å kombinere Juliens foredrag med et innlegg fra Kristian som presenterer et bredere perspektiv om KI og kan hjelpe å forstå hvordan KI kan hjelpe deg og din bedrift. Kristian er ansvarlig for Norges AI team hos Sopra Steria.

Julien S. Bourrelle and Kristian Birgirsson at TED AI 2024 in Vienna: Workshop on AI and Intercultural communication.
Hva særtegner den norske kulturen?
Hva er vi nordmenn gode og ikke så gode på?
Oppfattelser, forventninger og intensjoner
Typisk norsk oppførsel
Morsomme historier som får publikum til å reflektere over norsk adferd
Ting å tenke på i et mangfoldig arbeidsmiljø i Norge
Verbal og ikke-verbal kommunikasjon, rollemodeller og norske verdier
Scenespråk: norsk, engelsk eller fransk